Ga terug

De Veranderingen in de BPM-regeling voor Bedrijfswagens vanaf 2025

Als ondernemer ben je wellicht bekend met de huidige regeling waarbij je bij de aanschaf van een bedrijfswagen geen BPM (Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen) hoeft te betalen. Dit voordeel geldt echter niet lang meer. Vanaf 1 januari 2025 verandert de regelgeving rondom de BPM-vrijstelling voor bedrijfsauto’s. Wat houdt deze verandering precies in en waarom is het volgens Francis Maes soms een vreemde situatie?

De Huidige Situatie

Op dit moment kunnen ondernemers nog zonder zorgen een bestelwagen aanschaffen zonder BPM te betalen. Dit geldt echter alleen voor bedrijfswagens die niet volledig elektrisch zijn. De BPM wordt momenteel berekend op basis van de cataloguswaarde van de auto, niet op de CO₂-uitstoot. Dit gaat echter veranderen.

BPM op Basis van CO₂-uitstoot

Vanaf 2025 zal de BPM voor bedrijfswagens ook gebaseerd worden op de CO₂-uitstoot. Dit betekent dat de meeste bedrijfswagens in één klap aanzienlijk duurder zullen worden. Het idee hierachter is dat ondernemers gestimuleerd worden om milieuvriendelijkere keuzes te maken. Als je dus van plan bent een nieuwe bedrijfswagen aan te schaffen, is het slim om dit vóór 2025 te doen om de BPM-vrijstelling te benutten.

Elektrische Bedrijfswagens

Natuurlijk denk je dan: “Waarom koop ik niet gewoon een elektrische bus?” Dat lijkt een logische stap, maar er zijn enkele uitdagingen. Ten eerste zijn er de zero-emissiezones die vanaf 2025 in veel binnensteden worden ingesteld. Dieselbestelwagens tot Euro 4 worden vanaf dan geweerd, Euro 5-bestelwagens vanaf 2027 en Euro 6-bestelwagens vanaf 2028. Dit betekent dat je met een dieselbus tot die tijd nog welkom bent in de stad, maar daarna niet meer.

Het Dilemma van Francis Maes

En dan is er nog het punt dat Francis Maes aanhaalt: Het elektrische netwerk is namelijk nog niet overal klaar voor zo’n grote hoeveelheid laadpalen. Stel je voor; je bent een ondernemer van een groot aannemersbedrijf en je besluit om 20 elektrische busjes aan te schaffen om te profiteren van de BPM-vrijstelling. Het probleem is dat het opladen van deze busjes niet kan, omdat het elektriciteitsnetwerk nog niet klaar is voor de aanschaf van twintig laadpalen bij jouw bedrijf. Het is een situatie waarin de regelgeving en praktijk met elkaar botsen. Als ondernemers moeten we niet alleen kijken naar de letter van de wet, maar ook naar de haalbaarheid in de echte wereld.

Het is alsof je besluit om een tijger als huisdier te nemen omdat je een korting krijgt op dierenvoer, maar dan ontdekt dat je woonkamer te klein is voor een kattenbak.

Conclusie

De BPM-regeling voor bedrijfswagens verandert vanaf 2025. Het is verstandig om vóór die tijd een nieuwe bedrijfswagen aan te schaffen om de vrijstelling te behouden. Elektrische bedrijfswagens lijken een goede keuze, maar praktische beperkingen kunnen het lastig maken. In reactie hierop ziet Francis Maes een mogelijke trend ontstaan waarbij veel ondernemers overwegen om bedrijfsvoertuigen uit het buitenland te kopen. Deze keuze, hoe grappig het ook mag lijken, illustreert de soms tegenstrijdige aard van wetgeving en praktische implementatie, waarbij ondernemers gedwongen worden om te balanceren tussen regels en realiteit.

Als ondernemer is het dus zaak om goed af te wegen wat voor jouw situatie het beste is. 

 

 

 

 

ASA Systems B.V.

Copyright © ASA Systems 2024 Alle rechten voorbehouden | Privacyverklaring